Kommende webinarer
Kommende webinarer
Hjelpanettverket setter opp webinarer basert på behovene som kommer fra nettverket. Temaene på webinarene er først og fremst utarbeidet av arbeidsgruppa i nettverket, men alle kommuner er velkomne til å komme med innspill til hva de ønsker av tema. Det kommende året tar temaene utgangspunkt i prinsippene våre. Webinarene legger opp til dialog og muligheten til å stille spørsmål. Alle er velkomne til å delta, også kommuner som ikke er med i nettverket.
Webinarene foregår hver andre fredag i måneden kl 08.30-10.00 på Teams. Det er ingen påmelding, klikk på Delta-knappen der det ligger en lenke til teams.
12/9-2025
Tema: Velkommen til Hjelpa
Hvordan tar en hjelpatjeneste imot de som oppsøker tjenesten. Hva er annerledes enn slik vi har pleid å jobbe? Hvordan sikrer vi at innbyggeren selv får definere sitt behov? Greier vi å legge bort kartlegginger og våre vurderinger? Er det lett for innbyggerne å ta kontakt med oss, uavhengig av problem? Og hvordan trener de ansatte på det første møtet?
Prinsipp: 1 og 3
Ansvarlig kommune:
10/10-2025
Tema: Kunnskapsgrunnlaget for Hjelpa
Den faglige grunnforståelsen hos Hjelpa er annerledes enn hos det tradisjonelle psykiske helsevernet. Gjør det også vår identitet annerledes? Hva betyr det at noe er evidensbasert? Er Hjelpa det? Hvilken kunnskap bygger vi tjenesten på? Og hvilke verdier er forankret hos oss?
Prinsipp: 2
Ansvarlig kommune: Skien
14/11-2025
FIT i dybden
En ting er å lære seg å bruke FIT og administrere verktøyet. Men det er noe ganske annet å forstå det i dybden. Hva handler tilbakemeldinger egentlig om? Legger vi til rette for at folk kan gi oss tilbakemeldinger? Og bruker vi tilbakemeldingene på en god måte? Hva gjør tilbakemeldingene med hvordan vi utvikler oss?
Prinsipp: 4
Ansvarlig kommune:
12/12-2025
Når det blir for mange henvendelser
Når man åpner dørene og sier «Velkommen til oss, her får alle hjelp» kan pågangen bli stor. Hvordan håndterer vi det? Går vi tilbake til gammel tankegang med vurderinger og rettighetstankegang? Eller greier vi å tenke helt annerledes om hva som er god hjelp? Hva betyr det egentlig å jobbe med endring og å hjelpe folk? Handler det om å yte tjenester, eller å utløse ressurser i den enkelte? Kommer vårt hjelpebehov i veien for hjelp som hjelper?
Prinsipp: 1 og 5
Ansvarlig kommune: Skien
09/01-2026
Erfaringer med en-samtale tilbud
Noen kommuner har etablert drop-in eller en-samtale tilbud (single-session therapy). Kan man hjelpe noen med bare en samtale? Hva er erfaringer fra kommuner som har prøvd dette?
Prinsipp: 1 og 5
Ansvarlig kommune: Lillestrøm
13/02-2026
Utvikle ny praksis
Å jobbe med tilbakemeldinger fra innbyggerne betyr å være i kontinuerlig utvikling. Innovasjon, tjenestedesign er relevante begrep. Hvordan ser dette ut? Hvordan jobber kommunene med kontinuerlig forbedring basert på tilbakemeldinger?
Prinsipp: 5
Ansvarlig kommune: Lillestrøm
13/03-2026
Hva med de som trenger mye og lenge?
Noen trenger mye hjelp fra kommunen over lang tid. Andre kommer igjen og igjen uten å ha fått det bedre. Er dette hjelp som hjelper? Hvordan kan vi bedre hjelpe de som synes å sitte fast i systemene?
Prinsipp: 5
Ansvarlig kommune:
10/04-2026
Forhindrer medikamentene oss å gi hjelp som hjelper
Hva gjør det med mennesker å stå på psykiatriske medikamenter over lang tid? Og støttes medikamenter som løsning egentlig av forskning? Mange opplever å komme til kort med hjelp som hjelper fordi medikamentene står i veien. Hvordan kan vi i kommunen være en støtte for personer som ønsker å trappe ned, eller få det bedre uten medikamenter til tross for alvorlige problemer?
Prinsipp 5
Ansvarlig kommune: Sortland
08/05-2026
Dialogisk praksis og nettverksmøter
Dialogisk praksis og nettverksmøter går hånd i hånd med Hjelp som hjelper. Hvilke erfaringer har kommunene som har jobbet med dette?
Prinsipp: 3 og 5
Ansvarlig kommune: Stange